Jelle Joost en Casper op reis!

Santiago - Valparaiso - Pucon - Valdivia

Hallo lieve lezers,

cooooomo estas? Aqui todo bien!

Zoals je ziet typen we al vloeiend Spaanse, maar mondeling is het even een tikketje lastigjes. We doen erg ons best en we redden ons meestal wel in het Spaans, maar echt een gesprek aanknopen is nog een beetje moeilijk. Wat niet is kan nog komen, we hebben de tijd... maar goed, we lieten jullie in het ongewisse over wat we in Santiago hebben gedaan, dus luister...

We kamen midden in de nach aan in Santiago en een slaapplek bleek toch handiger dan op het vliegveld een uil knappen dus we hebben maar een nacht in het hostel geslapen. Eerste dag dat we er waren hebben geslenterd door de stad en gegeten bij La Vagas Gordas. Een restaurantje in de straat van het hostel. Flinke lappen vlees voor weinig dinero. Wij zijn er dol op, sowieso. Ook nog naar het Museo Del Belles Artes (oid) geweest en dat was fraai. Gewoon kunst, maar we l fraai dus. Uhm... we zijn mogelijk nog op de Chileense TV geweest voordat de wedstrijd Chili - Uruguay begon, maar daar hebben we geen bewijs van helaas. Leuke stad Santiago: groot, veel te doen, we zijn nog de berg opgelopen waar een groot Mariabeeld staat met een prachtig uitzicht over de stad.Bijna in El Baron Rocha geweest (blote benen cafe), maar het zag er zo pikant/louche/vunzig/groezelig uit, dat we maar besloten om wat te gaan drinken bij een iets correcter etablissement. Aldus... Santiago de Chili.

Vanaf daar hollakideetje de bus in naar Valparaiso. Mooi stadje aan de kust. Knttertje fraaie vibe en gelegen op een berg. Lekker gelunchd (zie filmpje, wij proeven echt wel cultuur!) en op verkenning gegaan. ook een mooi en leuk hostel en vrienden gemaakt met Andres en cornuiten. Nog een avondje gestapt in 'het ei' (El Huevo) en dat wa leuk en laat. Dronken jongen! Nee hoor mam, wij zijn vet verstandig en kennen onze grens door jullie feilloze drill/opvoeding. Naast Valparaiso ligt Vina Del Mar en daar zijn we ook nog doorheengewandeld, maar dat was niet erg bijzonder. beetje een Spaans aandoend kustplaatje. Maar Valparaiso was the bomb!

Weer een bus in, want we hebben geen auto. Naar Pichilemu. Surf capital of Chili. Sicke barrels! Check the surf! Ille waves! enz. Knetterrelekst hotel waar we verbleven (even duur als een hostel) en vlakbij zee. Eerst eten in een restaurantje naast het hotel (met afstanbediening, korenslag was op de buis, dus van eten kwam weinig terecht... smullen!) en toen plat, maar Rocky was op TV ds dat was gaaf zeg! Poooooh! Goed, de dag erna hebben Je en Jo een surfbord gehuurd en hebben een poging gewaagd de golven te trotseren, maar de elementen delfden het bovenspit. Casper ging ondertussen het dorpje verkennen en chillde. sAvonds weer ergens bikken en wederom een lekker stukje vlees/vis (let wel vlees OF vis,geen noch). Je gaat wel veel uit etn hier, omdat ze in de hostels niet altijd een keuken hebben. Dus dat een beetje. Of eigenlijk precies.

Daarna bus naar Talca geboekt. Dat deed de chauffeur voor ons, sympatiek als ie was. Daar hadden we geen hostel en we dachten dat wel even on the spot te regelen en dat ging ook wel alleen kostte het wel het dubbele van wat het normaliter kost. Wel schitterend plekje en kamer in een soort Duitse mini-nederzetting middenin Chili en de rimboe. Beetje zwemmen en lekker eten savonds en de volgende dag BAMOS een berg op. Hiken dus. In Vilches Altos de Lircay Park National Dinges. Erg mooi, maar helaas kreeg Jo last van blaren (hardnekkige jongens die dingen!) en moesten Je en Casper het vanaf halverwege alleen klaren. Prachtige hike, maar wel zwaar. Daarna bus terug naar Talca terminal en direct BAM naar Pucon via Temuco met de nachtbus. Snappie (das kleine krokodil)!? In Temuco kwamen we om 2:00 in de nacht aan en de aansluitende bus vertrok pas om 6:45, dus dat was even zwaar, maar goed... de charme van het reizen is het onverwachte zeggen ze wel eens (in de wandelgangen danwel volksmond). In Pucon kwamen we redelijk vroeg aan en we hadden dit keer WEl een hostel geregeld dus dat was wel lekker. En ze hadden daar wel een keuken, dus dat was ook lekker (goedkoop ook). Die dag niet veel gedaan. Moe van de reis en dus een beetje hangen, tvkijken, internetten enz. etc undsoweiter.

De dag erna zijn Casper en Je naar de top van villarrica vulkaan gehiked. Fraai! Zie fotos. Joost loungede, skypete en keek Lost. Spannend jongen! Om 14:00 uur waren JeJoCasper weer compleet en hebben ze niks gedaan. Maar wel ekker koken. Zo ook de twee dagen die erop volgden. Veel films kijken en kletsen met Israelieten, Finnen en Hollanders. Leuk hostel, vooral vanwege de computer die downloaden kon. Dus MP3spelers zijn weer gevuld met nieuwe muziek en films. Verder: strandje hier, reepje chocola daar, zakje chips zus, biertje zo. Het zwitserleven. Maar dan in Chili zeg maar in feite.

Vandaag zijn we vanaf Pucon naar hier (Valdivia) gereisd. Beetje verkend hier, maar niet veel te doen. Wel knetterzeeleeuwen! Zie filmpje. Verder is het plan om naar Puerto Varas te reizen morgen. Dat gaan we ook uitvoeren, want de busticket zijn letterlijk in de pocket. Jiehoe! Gaaf joh! Jeetje!

Het reizen hier in Zuid-Amerika is hel anders dan in Nieuw Zeeland. Voornamelijk vanwege het gebrek aan vervoersvrijheid. Gebonden ben je aan buslijnen en tijden. Dus geen korte stops op verlaten plekken/dorpen. En de taal is ook nog steeds lastig, maar we hebben een MP3 taalcurses gedownload dus als je wilt zeggen: 'het is voor mij niet acceptabel op die manier' dan wordt dat uiteraard: 'es no acceptable para mi asi'. Verder zeggen we alleen maar Hola Como Estas!? Nee, we zeggen echt leuke dingen hier, maar daar moet je bij zijn, dan lach je je kapot... paarse dijen! In elk geval. Adios amigos!

beso y groetos

JeJoCasper

PS: lang verhaal, lekker kort

RandiYMarcus

Hola! Que tal? Chile good?
First of all: What a fantastic blogg you've got! We are embarrassed...
Nice to here from you on our blogg... We couldn't understand much of this dutch writing, my god what a crazy language! Well we see our names and Doge RAM so we know what you are talkin about. he he
We are still in LA and are going to see Lakers vs Jazz tomorrow, excited!
Enjoy your tripp, in S. America, and last but not least: Sue them!

RandiYMarcus

And thank you for a good time in Fiji and LA!
Love RandM

me llamo Esther, amiga de Jelle

E pica's muy bien, impresionante!

Prachtige taal, in de praktijk toch iets lastiger dan op papier. Ik ben nu een jaar bezig met het leren van Spaans, jullie zijn omringt met de taal, dus waarschijnlijk hebben jullie het sneller onder de knie!
Blijf schrijven, foto's maken en ons vermaken....
Heel fijn dat jullie laten zien hoe mooi en veelzijdig de wereld is....

Greet

Muy bien amigos. Kom je er niet uit het woordje os(mooios )enz. doet wonderen. Met handen en voeten werk komen jullie ook een eind. Weer een prachtige belevenis.
Adios 3 -men.

Dag lieve mafiosi,
wat een mooi verhaal weer! Ik kan niet wachten tot ik de foto's kan zien. Wacht, die staan er al op, dus die ga ik nu bekijken!
Kus!
Krista - nu ook met een bruin hoofd want ook hier schijnt eindelijk de zon - Snijders :D

Krista

Hé! Heb ik een mooi berichtje gestuurd, slaat hij hem niet op.. Das ook niet mooi.
Maar goed, ik wilde dus zeggen dat ik het weer een mooi verhaal vond en nu jullie foto's ga bekijken, dus dat ga ik maar doen! :D

Krista

Oh, hahaha, hij stond er toch op. Nou, dan laat ik het maar mooi staan! ;)

Evelien

YOU PUT A SMILE ON MY FACE! Maar eigenlijk had ik die al... Zon, zee, strand, nog 1 dag hier!!
Ik lach me kapot en bij het idee dat jullie in t spaans lachen nog harder! Geweldig weer om te lezen hoeveel lol jullie hebben en dat jullie dat zo kunnen overbrengen. Ik wil al overal heen waar jullie zijn geweest ;)

x evelien

Puck

Lieve Joost, Casper en broertje, fijn om steeds over jullie te kunnen lezen... Bedankt voor de leuke verhalen en de mooie video's en foto's! Geniet van jullie tijd daar. Met de taal komt het vast goed. Blijf op elkaar letten!! Ik zit op dit moment voetbal te kijken Porto-Manchester United, niet al te goed. Wellicht kijken jullie ook voetbal daar, of is alleen Jelle een fan. Dit weekend kan AZ kampioen worden.. Het is ze gegund, zoals wij ajaxieden zeggen. Hier alles goed. De zon schijnt in Nederland. Jelle ook een kus van Henk en Ellis, ze vermaken zich kostelijk op hun vakantie. tot snel kus Puck

Carlijn

Dag heren, wederom een heerlijk verhaal om te lezen. Idd lekker kort maar krachtig ;).
Met weemoed denk ik terug aan de tijd in Zuid amerika, het was super mooi en heel indrukwekkend. Geniet er van mannen en ik kijk uit naar het volgende verhaal. x carlijn

annemarie

He hoi, de verhalen worden mooier en beter, jaloersmakend om te lezen! Ben benieuwd hoe de rest van de reis gaat verlopen. Bijna op de helft en dan wordt het aftellen. Jullie missen Nederland toch wel een beetje? AZ is vandaag kampioen geworden, Amstel Gold Race gewonnen door een Rus, heerlijk lenteweertje, nog steeds kredietcrisis, zo blijf je nog een beetje op de hoogte. Geniet van het temperament van de latino's en de avonturen. X annemarie

Eline

Hee jongens!!
wauw, supermooie foto's. Jullie hebben alzoveel gezien!! Geniet ervan en succes met het spaans!
xx Eline

Wageman!

Pieters!

Heb met grote vreugde je ontzettende mooie kaart ontvangen! Wat een verassing! Super!
Hier gaat alles bien! Vlieg morgen voor 2 weken naar Curacao...heerlijk bijkomen, zonnen en vooral niets doen...daar ben ik wel aan toe na alle drukte op de Academie!

Job

Buenos dias a todos,

aqui todo bien, pero cuando leo que acca esta mejor, estoy un poco jaloers!
hablan todo el tiempo:oh y ah, aqui esta bueno, tenemos mucho tiempo para leer y otras cosas. estamos mucho contento etc.
no estan amable!!!!
Cuando yo estoy trabajando! eres surfing y tienen mucho carne y todo esta bien!
eikels!
Maar geniet ervan! daar kun je namelijk nog lang op teren....(jaartje dan wil je er weer heen)
top tijd, groeten vanuit het 23 graden voor de meivakantie zijnde nederland!
Job

Loes

Ola boys, en nu maar steeds verder afzakken naar het zuiden tot waar het reikt, waar het volgens mij steeds minder lang licht is? (klopt toch Casper).
OK wij gaan ook een wereldreis maken : een lang weekendje naar Callantsoog. Een geweldige badplaats heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen. Het is er wel 18 graden dit weekend, dat wordt vast bakken. Jullie nog veel reisplezier en mooie ontmoetingen met mens en natuur toegewenst. Tot skype's. Brass L.

paul en marian

jelle

Op dit moment bewonderen we onze mooie kleindochter in Addis Abeba.
Een bijzondere wereld voor een mooie jonge dame.
Indrukwekkend en speciaal.
jullie allen veel plezier.
Paul en marian

Anne-Larissa

Haha... Toets ik ¨lekker eten in Santiago, Chili¨ in op Google, kom ik mooi bij jullie site uit!! Goed geregeld! Hoe vergaat het jullie inmiddels? Ik houd Chili voor gezien en vertrek vanavond naar Mendoza! Valparaiso rules inderdaad.. Chau bellos hombres (met mijn Spaans gaat het ook nog steeds muy bien..:))

Casper

Jeetje, nog steeds epische verhalen!!!