Jelle Joost en Casper op reis!

Johannesburg - Drakensbergen - Durban - Nelspruit - Kruger Park

Hallo lieve leeskijkluistermensen!

Gaaaat ie lekker? Hier wel!

Er isalweer een hele tijd verstreken sinds ons laatste bericht. Zoveel tijd dat we dachten: 'Tjonge jonge, het wordt tijd!'

Na een prima vluchtje van 8 uur landen we in Johannesburg. Nul geslapen, maar wel hebben we films entv series gekeken. Wat prettig is als je de tijd wil doden. De tijd vond dat niet zo prettig, maar daar hadden wij geen boodschap aan.

In Johannesburg hadden we een aanrader van een hostel opgezocht. Althans, dat zei de Lonely Planet. Misschien is komt het doordat onze reisstandaard wat hoger is geworden door alle ervaring (Poehee!), maar wij vonden het geen aanrader. Onvriendelijk personeel, slechte facilitiesen onduidelijkheid over het huren van een auto. Ja, je leest het goed, we hebben een auto gehuurd. Na een boel onduidelijkheid en2 dagen wachten vertrokken wena 4 Zuid-Afrikaanse dagen dan toch eindelijk met onze Chevrolet Aveo.

We zijn zuidwaarts gaan rijden richting de Drakensbergen. Een prachtige bergeketen met zoals zou blijken een van de mooiste vergezichten die we tot nu toe gezien hebben.We hebben gehiked naar een waterval en naar het Amphitheater zoals dat daar heet. Schitterend en adembenemend. Al ware het alleen al vanwege de klim daarheen. Zucht, steun en zweet. Wat hebben wij het toch zwaar!

Na in de Drakensbergen nog wat genoten te hebben van de natuur, temperatuur en een knapperend braaivuur zijn we verder geknald naar Durban. Een stad aan de kust waar we even een dagje gechilled hebben. Tijdens deze zware toch schiet dat er namelijk nog wel eens bij in. Durban is niet heel bijzonder maar wel aardig. Daar heb je als lezer dus helemaal niks aan, alsjeblieft!

Na Durban kan je niet zo heel ver meer naar het zuiden dus zijn we maar noordwaarts gegaan naar het St. Lucia Wetlands Reserve. Ons eerste wildpark, whoei! Direct in een middag het park doorgereden en neushoorns, buffels en een heleboel verschillende herten gezien. De volgende dag ging Jelle ' Whalewatchen' , wat zoiets betekent als ' Walviskijken'. Daarna mocht ie ook nog gratis mee op nijlpaardtoer, ook hartstikke lachen. Joost en Casper zijn die dagonder valse voorwendselen meegelokt in een heel ander avontuur. Er werd gevraagd of we meegingen krokodillen vangen. ' Maar dan niet vangen maar jullie mogen gewoon kijken jongens'. Dit vonden ze natuurlijk prima. Toen we door de parkranger als 'volunteers' werden aangesproken keken we dus raar op. Maargoed, wij zijn de kwaadste niet en hebben dus onze dag besteed aan het in een moeras vangen, meten, enwegenvan krokodillen. Superspannend, vooral toen er door handiglogistiek werk 4 krokodillen op het veldje lagenen 2 in de poel 5 meter verderop. Allemaal hartstikke veilig, maar wel even dat schadevrij formuliertje tekenen graag.Al metal een zeergeniale dag.

De dag daarna zijn we naar en doorhetHluhlueGame Reserve gereden alwaar we onze ogen openhielden voor olifanten, zebra's,giraffes, wildebeests, nog meer herten, apen, wrattenzwijnen. Uiteindelijk zagen we al die dieren dan ook. Prachtig! Wel was het ontzettend vermoeiend om 8 uur lang geconcentreerd in je autootje te zitten.

Afgelopen zaterdag moesten we in Nelspruit zijn. Dat was de plaats waar Jiri, na enigefinanciele en materiele tegenslag,landde. Hartstikke mooi natuurlijk en knetter gezellig. Eerst nog even een dagje rustig aan gedaan en vervolgens naar het Kruger National Park. Een park ter grootte van Nederland, maar dan speciaal voor dieren. Een fantastische belevenis, maar ook ditmaal erg vermoeiend. Nog bijna aangevallen door een olifant, maar met de kleine schrik vrijgekomen. In het park hebben we olifanten, leeuwen, buffels, zebra's, giraffes (van heeel dichtbij), en nog meer van dat soort beesten gezien. Het verveelt nooit! Behalve die herten, waarschijnlijk de meest ondergewaardeerde dieren in al die parken.

Vandaag zijn we via de Blyderiver canyon teruggereden naar Nelspruit, waarvandaan we ons avontuur voort gaan zetten. Als een dolle. We vullen onze dagen met lol maken, slechte grappen vertellen, backup (!) en biertjes drinken. Want als je HANSA (bier) drinkt weet je zeker dat je HANSA plast. Dus aan pleisters geen gebrek.

De groeten en tot de volgende keer!

JeJoJiCasper

PS: Door virusproblemen zijn de meestefoto's helaas niet beschikbaar, alswel de filmpjes. Dankzij Jiri toch nog wat impressies, waarvoor lof, dank en hulde!

Sanne Lien @ Utrecht

Gaahaaahaaaaaffff!!!!

Greet

Ha vrienden,

Pfff... Gelukkig weer een verhaal... Ik zat er naar uit te kijken Weer een fantastische belevenis. Het dierenpark in Emmen is er niets bij. Hou je haaks en weer veel plezier

Carlijn

Joehoe mannen, Fijn dat Jiri veilig is overgekomen... alhoewel ik me afvraag wat de materiele en financiele schade is. Gelukkig kunnen jullie me op dit moment niet jaloers maken met het zonnetje dat op jullie bol schijnt, want de parken in utrecht met een zonnetje zijn zeer aangenaam. Geniet van de mooie dieren, maak er mooie foto's van want ik ben benieuwd!

Femke

Hey, doe ze daar de groeten van deze ex-afrikaan. Baie veel plezier nog en niet rare dingen doen nie, ok?!
Liefs, Femke

Erik

Eindelijk in het land beland waar je alles hebt zon,zee,strand,bergen,groot wild en lekker bier voor bij de barbeque.Jammer dat jullie niet hebben gesurft in Durban want dat staat er toch bekend om met coole golven en een lekkere haai die je board doormidden bijt. Hahaha nou veel plezier nog jongens

Krista

Ik denk dat jullie onderhand koningen Back-Up zijn, ik durf het niet meer te spelen met jullie straks.. :(

Kuzzie!

Lisette

He mannen en Jiri,
Wat goed zeg om weer wat van jullie te horen! Geniet van ervan dan doe ik dat ook hier met een nieuwe baan, mooi weer en een verhuizing voor de boeg!
Liefs liset

Kyra

Jo Broeder Jiri en andere Mannen,

Goed te lezen en te zien dat jullie je prima vermaken. Jiri, je ziet er mooi uit met je (hand)tasje. Hahahahahha

En wat betreft die hotels/chagerijnig perconeel/facilities/autos huren enz,.......... welkom in Afrika!! Hier in Ethiopie is het niet anders, op een enkele plek na dan.

Broeder tot dinsdag en andere Mannen: nog heel veel plezier en geniet ervan!

Groetjes uit regenachtig Ethiopie van Kyra

JIri

Op naar Addis!!!

Karin

Heej mannen, genieten daar in Afrika he! Zitten jullie inmiddels al in de overlander? Geniet er van en ook van elkaar he ;)
Kusje Karin

Jasper

Hey Mannen,

wederom ridotto di pollo voor de avonturen...zou je een boek over moeten schrijven!!!

Op naar de laatste weekjes, en ja, jullie mogen me knuffelen als je weer terug bent

ciao Jasper

Annemarie

He hoi Casper en aanhang, denk je dat zo onderhand wel alle jongensboekverhalen had gelezen op jullie site, krijg je dit onder ogen: walvissen, krokodillen, nijlpaarden... Al de dagen aan het aftellen? Doen, hier in Nederland is het prettig toeven! Have fun de laatste weken. Dikke kus an